Yoga, tai-chi og andre øvelser

Yoga, tai-chi og andre øvelser

De siste årene så har denne type øvelser blitt mer og mer vanlig og ikke minst, akseptert som svært bra for helsen. Mange tenker på denne type øvelser som trening, men dette er også en behandling.

Stive muskler og skadede muskler

Dette er marerittet for mange utøvere. Dette kan være tegn på problemer med muskulaturen og må tas på alvor. Hvis ikke kan en stiv muskel fort bli til en skadet muskel. En skadet muskel trenger lengre tid på å bli bra, og kan dermed hindre en utøver i å trene.

Yoga og pilates

Yoga, pilates og andre lignende øvelser er svært bra både for å forhindre utviklingen av muskelskader og for å behandle skader som har oppstått. Dette er en egen treningsform, men det er ikke alle utøvere som ser nytten i denne type trening.

Det anbefales at alle trener litt yoga eller lignende og da spesielt de som trener mye styrke. Ved strekke musklene forsiktig og trene opp elastisiteten i musklene så unngår man stive muskler og ikke minst, musklene tåler mer før de blir skadet.

Komme i kontakt med alle delene i kroppen

Tai Chi og lignende vil ikke bare sikre at man får tøyd ut musklene, men også at man kommer i kontakt med dem. De langsomme, svært kontrollerte bevegelsene i denne type øvelser gjør at utøveren må kontrollere selv mindre muskelgrupper for å komme i rett posisjon.

Så må man holde en slik posisjon over tid, noe som er krevende for kroppen og spesielt for kjernemuskulaturen som må holde kroppen stødig. I land i østen, slik som i Kina, ser man gjerne eldre som står i parker og gjør slike øvelser. Dette fordi øvelsene sikrer en god helse og samtidig er de skånsomme nok til at all kan gjøre dem.

Andre øvelser

Det er også mange andre øvelser man kan gjøre for å styrke kjernemuskulaturen, bedre musklenes elastisitet og hjelpe å unngå skader.
Mange av dem er inspirert av Østens gamle treningsmetoder, og slik sett så har de vist seg å virke i årevis. Det er absolutt verdt et forsøk!

Moderne vri på gamle treningsmetoder

Det er også mange som har modernisert denne type øvelser. Man kan gjøre yoga øvelser i rom som er varmet opp til en høy temperatur, noe som gjør musklene mykere og samtidig hjelper å forbrenne mer fett.

Pole-dancing som treningsform er en kombinasjon av yoga, pilates og andre stiler men da med et sterkt fokus på kjernemuskulatur. Selv toppidrettsutøvere sliter med å klare øvelsene fordi de trenger å øve opp spesifikke muskelgrupper. Så dette er en morsom måte å sikre at man bygger opp de rette muskelgruppene som kan hindre skader.